De maandelijkse juridische nieuwsbrief van Vlaamse Polders en Wateringen brengt
U op de hoogte van alle verschenen juridische nieuwigheden van de afgelopen
maand inzake leefmilieu en waterbeleid.
|
13.06.2012 V. nr. 561 (Vl.P.): Afvalbeleid - Vlaams Materialenprogramma
TAELDEMAN Valerie
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Tijdens een eerste Ronde Tafel Duurzaam Materialenbeheer op 06.06.2011
ondertekenden meer dan 30 organisaties een engagementsverklaring om via
gezamenlijke actie Duurzaam Materialenbeheer in Vlaanderen verder te
operationaliseren. Dit engagement werd vertaald in het Vlaams
Materialenprogramma, dat vorm gegeven wordt aan de hand van drie
complementaire pijlers, respectievelijk visie, onderzoek en actie.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2011-2012
Informatieverplichtingen in het Bodemdecreet 2006 en de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening: duiding bij enkele recente arresten van het Hof van
Cassatie
HAENTJENS Frederik
Om kopers van onroerende goederen te beschermen voorzien onder andere
het Bodemsaneringsdecreet en de VCRO in informatieverplichtingen. Er
bestond lange tijd discussie over de aard van die
informatieverplichtingen, over de nietigheidssanctie en de manier waarop
hiervan afstand kon gedaan worden. In twee recente arresten maakte het Hof
van Cassatie hierover één en ander duidelijk. Dit artikel gaat hier
verder op in en trekt de nodige conclusies.
R.W.,06.10.2012,V.76,(6),202-210
20.09.2012 KB houdende uitvoering van art. 19/1, par. 1, tweede lid van
hoofdstuk V/1 van de wet 05.05.1997 betr. de coördinatie van het federale
beleid inzake duurzame ontwikkeling
Vice-Eerste Min. en Min. van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast
met Ambtenarenzaken, VANACKERE Steven *
Dit besluit voert hoofdstuk V/1 van de wet 05.05.1997 betreffende de
coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkelingdeels
uit. Het omvat een deel van de uitvoeringsregeling met betrekking tot de
duurzameontwikkelingseffectbeoordeling (DOEB). Het bepaalt de
vrijstellingsgronden voor de uitvoering van een voorafgaand onderzoek.
B.S.,09.10.2012,V.182,(317),61468-61469; Verslag aan de Koning
61465-61466; Advies van de Raad van State 61466-61468; B.S.,15.10.2012,
V.182,(324),63064,err.
15.10.2012 Actieplan duurzaam pesticidengebruik 2012-2017
Vlaamse overheid - Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE)
In het kader van de Europese Richtlijn ter verwezenlijking van een
duurzaam gebruik van pesticiden (Richtlijn 2009/128/EG) is de uitwerking
van nationale actieplannen verplicht gesteld. Het bijgaande Vlaams
actieplan vormt het Vlaamse luik van dit nationaal actieplan.
B.S.,15.10.2012,V.182,(324),63107-63118
07.09.2012 BVR houdende vaststelling van de maximale
rentabiliteitsoppervlakten, vermeld in de pachtwetgeving
Min.-President van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Economie,
Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, PEETERS Kris *
Dit besluit legt de maximale rentabiliteitsoppervlakten vast, beoogd
in de pachtwetgeving. Ter herinnering: wanneer de pachter zijn hoofdberoep
in de landbouw heeft, kan de rechter weigeren de opzegging geldig te
verklaren, wanneer de totale geëxploiteerde oppervlakte van het
landbouwbedrijf van de aanstaande exploitant boven deze maximale
oppervlakte komt te liggen.
B.S.,15.10.2012,V.182,(324),63064-63065
07.09.2012 BVR wijz. BVR 12.12.2008 tot uitvoering van titel XVI van het
dec. 05.04.1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en tot
opheffing van het BVR 07.11.1984 tot aanwijzing, voor het Vlaamse Gewest,
van ambtenaren die bevoegd zijn voor het opsporen en vaststellen van de
inbreuken op de regelen ter bestrijding van de geluidshinder
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Dit besluit bepaalt de modaliteiten voor het verlenen van het
bekwaamheidsbewijs 'toezicht geluid' aan de provinciale en lokale
toezichthouders (meer bepaald, gemeentelijke toezichthouders,
toezichthouders van de intergemeentelijke verenigingen en toezichthouders
van de politiezones). Met de wijziging van het BVR 12.12.2008 verliezen de
bestaande 'toezichthouders geluid' geen bevoegdheden. Er worden
eveneens extra uren voorzien om met de nieuwe meetmethoden te leren
werken.
B.S.,17.10.2012,V.182,(326),63348-6651
21.09.2012 BVR wijz. BVR 14.12.2007 houdende vaststelling van het Vlaams
reglement betr. de bodemsanering en de bodembescherming, wat betreft de
bodempreventie- en bodembeheersplicht en de bodemsaneringsorganisaties
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Dit besluit wijzigt het VLAREBO. De periodiciteit en de inhoud van het
individueel en sectoraal bodempreventie- en bodembeheersplan worden
aangepast. Daarnaast kan de Vlaamse Regering voortaan een einddatum
voorzien voor het afsluiten van overeenkomsten voor overdracht van de
saneringsplicht. Tot slot wordt de mogelijkheid van subsidies voorzien
voor bepaalde kosten voor beschrijvende bodemonderzoeken of bodemsanering
rond historische bodemverontreiniging.
B.S.,18.10.2012,V.182,(327),63503-63505
Söll GmbH / Tetra GmbH
Hof van Justitie EG, 1 maart 2012, 3e K., nr. C-420/10
Het begrip 'biociden' in art. 2, lid 1, sub a, van richtlijn
98/8/EG van 16.02.1998 betreffende het op de markt brengen van biociden,
moet aldus worden uitgelegd dat daartoe ook producten behoren die louter
indirect op de bestreden schadelijke organismen inwerken, zodra deze
producten een of meerdere werkzame stoffen bevatten die een chemische of
biologische reactie teweegbrengen als onderdeel van een causaliteitsketen
die erop is gericht, deze organismen af te remmen.
03.07.2012 KB wijz. KB 30.03.1981 houdende bepaling van de opdrachten en
werkingsmodaliteiten van de openbare instelling voor het beheer van
radioactief afval en splijtstoffen op het vlak van de fondsen voor
middellange en lange termijn
Vice-Eerste Min. en Min. van Economie, Consumenten en Noordzee, VANDE
LANOTTE Johan *
Vice-Eerste Min. en Min. van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, MILQUET
Joëlle *
Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de
Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en Staatssecretaris
voor Staatshervorming, toegevoegd aan de Eerste Minister, WATHELET
Melchior *
Dit besluit plaatst alle gemeentelijke verkozenen en mandatarissen op
voet van gelijkheid voor wat betreft de onverenigbaarheid van hun functies
met de functies uitgeoefend in het kader van de bestuursorganen van de
Nationale Instelling voor radioactief afval en verrijkte splijtstoffen
(NIRAS). Het wijzigt eveneens het KB 30.03.1981, teneinde het in
overeenstemming te brengen met het nieuwe art. 179, par. 2, van de wet
08.08.1980 betreffende de budgettaire voorstellen 1979-1980, in het
bijzonder de wijzigingen ingevoerd door de art. 178 tot 185 van de
programmawet 29.12.2010 (inzake de fondsen voor middellange en lange
termijn).
B.S.,19.10.2012,4e uitgave,V.182,(331),64011-64013; Verslag aan de Koning
63997-63998; Advies van de Raad van State 63999-64011
Groenvoorzieningen in de verkeers- en verblijfsruimte
DE CLERCQ Kathleen
et al.
Bij het ontwerpen en het aanleggen van wegen en bij de creatie van een
betere mobiliteit in het algemeen wordt het aspect van groenvoorzieningen
vaak stiefmoederlijk behandeld. Deze publicatie bevat een mix tussen
theorie en praktijkvoorbeelden en tips om professionele verkeerskundigen
te ondersteunen bij hun zoektocht naar de meest geschikte
groenvoorzieningen, waarbij de nadruk ligt op het ontwerpen van
verkeersinfrastructuur op lokaal niveau.
Mechelen:Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV),(VSVlokaal 5),2012,45 p.
www.verkeerskunde.be - Geraadpleegd op 22.10.2012
08.10.2012 Richtlijn 2012/24/EU wijz., met het oog op aanpassing van de
technische bepalingen, van Richtlijn 86/297/EEG van de Raad betr. de
onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake
aftakassen en de beveiliging daarvan bij trekkers
Europese Commissie
De voorschriften voor aftakassen aan de voorzijde, bevat in de bijlage
I van de richtlijn 86/97/EEG, worden aangepast. Voortaan zijn de
specificaties van ISO 8759-1:1998, met uitzondering van punt 4.2, van
toepassing op trekkers van alle T- en C-categorieën die zijn uitgerust
met aftakassen aan de voorzijde. Tabel 2 (overbodig geworden) wordt
geschrapt.
Publ.E.U.,09.10.2012,L274/24-25
04.09.2012 MB houdende de lijst met materialen, afkomstig van en bestemd
voor metallurgische productieprocessen voor non-ferrometalen, en de lijst
met materialen, afkomstig van metallurgische productieprocessen voor
ferrometalen, die als grondstoffen worden gebruikt
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
De lijst met materialen, afkomstig van en bestemd voor metallurgische
productieprocessen voor non-ferrometalen, die als grondstoffen worden
gebruikt overeenkomstig art. 2.3.5.1 van het BVR 17.02.2012 tot
vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van
materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), is opgenomen in bijlage 1,
die bij dit besluit is gevoegd.
B.S.,24.10.2012,2e uitgave,V.182,(336),65391+bijlagen 65392-65403
Geluidsnormen voor muziekactiviteiten. Wegwijs in de regelgeving vanaf 1
januari 2013
Vlaamse overheid - Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE)
In deze bijdrage verduidelijkt men de wetgeving inzake geluidsnormen
voor muziekactiviteiten die geldig zal zijn vanaf 2013. De bijdrage is
zeer concreet en geeft praktische tips.
www.lne.be - Geraadpleegd op 24.10.2012
Brussel:LNE,2012,38 p.
BOXUS Antoine en crts / Waals Gewest
Hof van Justitie EG, 18 oktober 2011, gevoegde zaken C-128/09 tot en met
C-131/09, C-134/09 en C-135/09
Art. 1, lid 5, van richtlijn 85/337 van 27.06.1985 betreffende de
milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten
moet aldus worden uitgelegd dat van de werkingssfeer van deze richtlijn
enkel projecten zijn uitgesloten die in detail worden aangenomen via een
specifieke wet, zodat de met deze richtlijn nagestreefde doelen via de
wetgevingsprocedure zijn bereikt. Het staat aan de nationale rechter om,
rekening houdend zowel met de inhoud van de vastgestelde wet als met de
volledige wetgevingsprocedure die tot de vaststelling ervan heeft geleid,
in het bijzonder met de voorbereidende handelingen en de parlementaire
debatten, na te gaan of aan deze twee voorwaarden is voldaan.
VERCRUYSSE Jonas en SERRUYS Tracey / Vlaamse Gewest
R.v.St., 3 mei 2012, 7e K., nr. 219136
Een bedrijf vraagt een vergunning voor het hernieuwen en wijzigen van
een inrichting voor de opslag en mechanische bewerking van tuin- en
plantsoenafval die uiteindelijk in beroep wordt verleend mits wijziging
van een bijzondere exploitatievoorwaarde. De Raad van State schorst de
uitvoering ervan, omdat in het bestreden besluit onder andere erkend wordt
dat er, zelfs met naleving van de bijzondere exploitatievoorwaardenslechts
'nipt wordt voldaan aan de geluidsvoorwaarden van titel II van het
Vlarem'. De buurtbewoners slagen erin het bestaan van het moeilijk te
herstellen ernstig nadeel te bewijzen.
Gemeente Vloesberg / Natuurpunt beheer v.z.w. en Milieufront Omer Wattez v.z.w
Cass., 26 april 2012, 1e K., C100530
De appelrechters steunen hun oordeel dat de aan de eiseres ten laste gelegde handelingen kennelijke inbreuken uitmaken op de Oppervlaktewaterenwet van 26.03.1971 niet enkel op de vastgestelde lozing van huishoudelijk afvalwater, maar ook op de vastgestelde lozing van ander afvalwater. De omstandigheid dat de appelrechters de door het nieuw (door het Vlaamse decreet aangepaste) art. 2 van de voornoemde wet doorgevoerde preciseringen aangaande de lozingen van huishoudelijk afvalwater in aanmerking zouden hebben genomen, kan in deze omstandigheden niet leiden tot cassatie.
Interseroh Scrap and Metals Trading GmbH /
Sonderabfall-Management-Gesellschaft Rheinland-Pfalz mbH (SAM)
Hof van Justitie EG, 29 maart 2012, 4e K., C-1/11
Art. 18, lid 4, van Verordening nr. 1013/2006 betreffende de
overbrenging van afvalstoffen moet zo worden uitgelegd dat een
doorverkoper die een overbrenging van afvalstoffen organiseert niet de
mogelijkheid heeft, de identiteit van de producent van de afvalstoffen
niet - zoals bepaald in lid 1 van dat artikel, gelezen in samenhang met
bijlage VII bij de betrokken verordening - aan de ontvanger van de
overbrenging te onthullen, zelfs al zou die niet-onthulling nodig zijn ter
bescherming van de zakengeheimen van die doorverkoper.
22.06.2012 V. nr. 534 (Vl.P.): Metaalvissen - Bescherming archeologische vondsten
VAN MECHELEN Dirk
Vlaams Min. van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, BOURGEOIS Geert *
Er werden reeds vondsten gemeld die met behulp van magneten uit waterlopen werden 'gevist''. Het gaat daarbij uitsluitend om objecten in ferrometaal. Volgens art. 9 van het decreet houdende bescherming van het archeologisch patrimonium geldt een verbod, tenzij vergund, op het gebruik van detectoren, inzonderheid metaaldetectoren. Een magneet kan inderdaad worden beschouwd als een (weliswaar primitieve) detector van (ferro)metaal.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2011-2012
Pro-Braine a.s.b.l. e.a. / Gemeente Kasteelbrakel
Hof van Justitie EG, 19 april 2012, 3e K., C-121/11
Het Hof stelt vast dat de term 'project' werken of ingrepen
inhoudt die de materiële toestand van de plaats veranderen. De loutere
verlenging van een bestaande exploitatievergunning voor een plaats voor
het begraven van afvalstoffen zonder dat er sprake is van werken of
ingrepen die de materiële toestand van de plaats veranderen, kan dus niet
als een 'project' in de zin van art. 1, lid 2, van richtlijn 85/337
betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en
particuliere projecten worden aangemerkt.
Amia SpA / Provincia Regionale di Palermo
Hof van Justitie EG, 24 mei 2012, 4e K., C-97/11
Het Hof wordt ondervraagd in het kader van een geding tussen een
vennootschap en een Italiaanse provincie over een aanslag voor een
bijzondere heffing over het storten van vaste afvalstoffen. Het Hof
onderstreept onder meer dat de bedragen die een lokale overheid die
afvalstoffen heeft gestort verschuldigd is aan de stortplaatsexploitant,
zoals die welke verschuldigd zijn ter vergoeding van een heffing, binnen
de werkingssfeer van richtlijn 2000/35 betreffende bestrijding van
betalingsachterstand bij handelstransacties vallen. Bijgevolg, kan de
exploitant interest eisen wanneer deze bedragen door toedoen van die
lokale overheid te laat worden betaald.
n.v. x / Vlaamse Gewest
MHHC, 6 oktober 2011, MHHC-11/12-VK
Het Milieuhandhavingscollege bevestigt in deze zaak de beslissing van
de gewestelijke entiteit tot het opleggen van een strafrechtelijke
geldboete wegens het overschrijden van de in de milieuvergunning opgelegde
grensemissiewaarde voor de parameter totaal fosfor bij de lozing van
bedrijfsafvalwater.
www.mhhc.be - Geraadpleegd op 29.10.2012
v.z.w. x / Vlaamse Gewest
MHHC, 7 februari 2012, MHHC-12/3-VK
In deze zaak vernietigt het Milieuhandhavingscollege een beslissing
van de gewestelijke entiteit om een alternatieve bestuurlijke geldboete op
te leggen wegens de overschrijding van het maximaal toegelaten
geluidsniveau van dB(A) voor muziek in openbare en private inrichtingen.
De beboete partij heeft immers gebruik gemaakt van de haar geboden
mogelijkheid tot verweer en de gewestelijke entiteit heeft dit verweer
niet betrokken bij het nemen van de bestreden beboetingsbeslissing.
www.mhhc.be - Geraadpleegd op 29.10.2012
x / Vlaamse Gewest
MHHC, 16 februari 2012, MHHC-12/4-VK
In deze zaak heeft de uitbater de in de milieuvergunning opgelegde
bijzondere exploitatievoorwaarde niet nageleefd en de varkensstal
uitgebaat zonder dat deze uitgerust was met een chemisch luchtwassysteem.
Evenwel moet bij de vaststelling van de hoogte van de bestuurlijke
geldboete in eerste instantie rekening worden gehouden met de ernst van
het milieumisdrijf en dus met de schadelijke gevolgen ervan voor de mens
en het leefmilieu. Dat is in deze zaak onvoldoende gebeurd, waardoor het
Milieuhandhavingscollege de geldboete vermindert.
www.mhhc.be - Geraadpleegd op 29.10.2012
x / Vlaamse Gewest
MHHC, 22 maart 2012, MHHC-12/12-VK
Daar waar de bestreden beslissing terecht de afvalverbranding als
bewezen aanziet en voor beboeting opteert, bestaat er in voorliggende
zaak, wegens de minimale financiële draagkracht van de dader, een
kennelijke wanverhouding tussen de feiten die aan de beboeting ten
grondslag liggen en de boete die is opgelegd. Het boetebedrag wordt
verminderd.
www.mhhc.be - Geraadpleegd op 29.10.2012
b.v.b.a. x / Vlaamse Gewest
MHHC, 29 maart 2012, MHHC-12/15-VK
In deze zaak wordt de bestuurlijke geldboete, opgelegd door de
gewestelijke entiteit voor de overschrijdingen van de lozing van MAK's
(monocyclische aromatische koolwaterstoffen) verminderd. De
beboetingsbeslissing schendt immers de materiële motiveringsplicht en het
redelijkheidsbeginsel. Het Milieuhandhavingscollege dient dan ook vast te
stellen dat de gewestelijke entiteit bij de beoordeling van de ernst van
de feiten in toepassing van art. 16.4.29 DABM de mate aan
normoverschrijding voor de MAK's mogelijks op een kennelijk onjuiste
lezing van de analyseresultaten heeft gebaseerd.
www.mhhc.be - Geraadpleegd op 29.10.2012
b.v.b.a. x / Vlaamse Gewest
MHHC, 8 mei 2012, MHHC-12/22-VK
De omstandigheid dat de overschrijding van de beslissingstermijn
bepaald in art. 16.4.37 DABM niet uitdrukkelijk gesanctioneerd is,
ontslaat de gewestelijke entiteit er niet van om binnen een redelijke
termijn, volgend op de kennisgeving aan de vermoedelijke overtreder van
haar voornemen om een bestuurlijke geldboete al dan niet vergezeld van een
voordeelontneming op te leggen, een beboetingsbeslissing te nemen (in casu
voor diverse schendingen van de milieuhygiëneregelgeving). In deze zaak
wordt vastgesteld dat de termijn van 180 dagen waarbinnen de gewestelijke
entiteit geacht wordt een beslissing te nemen met 324 dagen overschreden
is. Er is dus een onredelijk lange termijn verstreken.
www.mhhc.be - Geraadpleegd op 29.10.2012
Plattelandsgemeente niet altijd minder bestuurskrachtig
BELMANS Liesbet
Zijn plattelandsgemeenten per definitie minder bestuurskrachtig? Het antwoord is 'neen'. Maar er is wel een groter spanningsveld tussen capaciteit en opdracht. Althans, dat zegt het eindrapport van de 'Bestuurskrachtmeting voor plattelandsgemeenten' dat in augustus werd gepubliceerd. Een sterk geapprecieerd project dat de Vlaamse Landmaatschappij, onder impuls van de VVSG, begin 2009 opzette. Het onderzoek doet ook een reeks aanbevelingen aan de plattelandsgemeenten en de Vlaamse overheid.
Lokaal,16.10.2012,(16),19-20
04.09.2012 MB houdende vaststelling van de materiaalcodelijst voor de
codering van materialen in de materialenregisters van
grondstoffenproducenten en -gebruikers
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
De materiaalcodelijst, vermeld in art. 7.2.2.1 van het BVR
17.02.2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het
duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (afgekort
'Vlarema'), is opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
B.S.,30.10.2012,V.182,(343),66075+bijlagen 66075-66081
10.07.2012 V. nr. 203 (K.): Ontwerp van koninklijk besluit tot instelling
van een verbod op invasieve soorten in België
DUFRANE Anthony
Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de
Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en Staatssecretaris
voor Staatshervorming, toegevoegd aan de Eerste Minister, WATHELET
Melchior *
Het eigenlijke ontwerp-KB betreffende het verbod op de invoer, de
uitvoer en de doorvoer van sommige uitheemse invasieve soorten die
momenteel weinig of niet aanwezig zijn op het Belgisch grondgebied werd in
2008 gefinaliseerd. Een herziening van dat laatste ontwerp, zowel op
juridisch, administratief als wetenschappelijk vlak is nodig om de
relevantie van de aanvankelijk overwogen maatregelen en de inbegrepen
soorten te bevestigen.
V. en A., K.,01.10.2012,2011-2012,(83),519-522
La directive relative aux émissions industrielles et le nouveau régime
IPPC
MISONNE Delphine
Dans cet article, l'auteur s'intéresse d'une part, au régime de la
directive relative à la prévention et à la réduction intégrées de la
pollution (IPPC) et d'autre part, au champ d'application de la directive
relative aux émissions industrielles (IED). Il étudie notamment le
régime IPPC-révisé (la fixation des valeurs limites d'émission ou
autres mesures équivalentes, la révision de l'autorisation,...) et les
secteurs spécifiques (les activités et installations utilisant des
solvants organiques, les installations produisant du dioxyde de titane,
...).
Amén.,septembre 2012,(4),134-152
Cour de justice de l'Union européenne - La validité des actes
législatifs d'autorisation de projet au regard des exigences
procédurales de la directive E.I.E. et de la convention d'Aarhus: les
arrêts des 18.10.2011 (Boxus) et 16.02.2012 (Solvay) de la Cour de
justice de l'Union européenne relatifs au DAR
DELNOY Michel
Dans cet article, l'auteur s'intéresse à la validité des actes
législatifs d'autorisation de projet au regard des exigences
procédurales de la directive concernant l'évaluation des incidences de
certains projets publics et privés sur l'environnement (EIE) et de la
convention d'Aarhus. Il commente aussi les arrêts des 18.10.2011 (Boxus)
et 16.02.2012 (Solvay) de la Cour de justice de l'Union européenne
relatifs à quelques permis pour lesquels il existe des motifs impérieux
d'intérêt général (DAR).
Amén.,septembre 2012,(4),153-159
|