De maandelijkse juridische nieuwsbrief van Vlaamse Polders en Wateringen brengt
U op de hoogte van alle verschenen juridische nieuwigheden van de afgelopen
maand inzake leefmilieu en waterbeleid.
|
16.10.2012 KB wijz. KB 14.10.2005 tot instelling van speciale
beschermingszones en speciale zones voor natuurbehoud in de zeegebieden
onder de rechtsbevoegdheid van België
Vice-Eerste Min. en Min. van Economie, Consumenten en Noordzee, VANDE
LANOTTE Johan *
Min. van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en
Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden, MAGNETTE Paul *
In uitvoering van de Habitatrichtlijn, dient de speciale zone voor
natuurbehoud Trapegeer-Stroombank uitgebreid te worden tot de contouren
vermeld in dit besluit. De wetenschappelijke basis voor de aanduiding van
de mariene beschermde gebieden is immers in 2005 verruimd, onder meer met
een 'Studie betreffende het opstellen van een lijst met potentiële
Habitatrichtlijn gebieden in het Belgische deel van de Noordzee'.
B.S.,05.11.2012,V.182,(346),66465-66466
De repercussies van het Bodemsaneringsdecreet op de teruggaveplicht van de
huurder op het einde van het huurcontract
VAN DEN BERGH Bart
In deze bijdrage wordt nader ingegaan op het onderscheid tussen de
teruggaveplicht van een onroerend goed door een huurder en de
verplichtingen in het kader van het Bodemsaneringsdecreet. Zo kan in de
huurovereenkomst bedongen worden wie uiteindelijk zal instaan voor de
gevolgen van de bodemverontreiniging en de kosten verbonden aan de
saneringswerken. Deze bijdrage werd geschreven als een noot bij een arrest
van Cassatie dat nog toepassing vond onder het ondertussen opgeheven
Bodemsaneringsdecreet van 1995. Intussen is het Bodemsaneringsdecreet van
2006 van toepassing (zie doc. nr. 216113).
R.W.,10.11.2012,V.76,(11),425-427
25.10.2012 Richtlijn nr. 2012/27/EU betr. energie-efficiëntie, wijz.
Richtlijnen 2009/125/EG en 2010/30/EU en houdende intrekking van de
Richtlijnen 2004/8/EG en 2006/32/EG
Europees Parlement
Raad van de Europese Unie
Deze richtlijn legt een gemeenschappelijk kader met maatregelen vast
voor de bevordering van energie-efficiëntie binnen de Unie, om ervoor te
zorgen dat de Unie de kerndoelstelling van 20 % meer energie-efficiëntie
in 2020 haalt en om de weg te effenen voor verdere verbeteringen van de
energie-efficiëntie na die datum.
Publ.E.U.,14.11.2012,L315/1-28+bijlagen 29-56
28.09.2012 BVR wijz. Energiebesluit 19.11.2010
Vlaams Min. van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, VAN DEN
BOSSCHE Freya *
In uitvoering van de Europese Richtlijnen 2009/28/EG en 210/31/EG
voert dit besluit in de energieprestatieregelgeving een minimumaandeel
hernieuwbare energie in. Het energiebesluit wordt bijgevolg gewijzigd.
B.S.,16.11.2012,1e uitgave,V.182,(359),68618-68626
Code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het
onderhoud van rioleringssystemen
Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW)
De code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het
ouderhoud van rioleringssystemen is de handleiding voor Aquafin,
rioolbeheerders, gemeenten en studiebureaus bij het ontwerpen van
rioleringsinfrastructuur. Op 20.08.2012 keurde de bevoegde minister het
ministerieel besluit goed dat de herziene code vaststelt. Bij de nieuwe
code hoort ook een rekenmodule die ondersteuning biedt bij het uitwerken
van een inspectieplan voor het onderhoud van rioleringen.
Erembodegem:werkgroep Waterzuivering van de Coördinatiecommissie
Integraal Waterbeleid,2012,56 p.
www.integraalwaterbeleid.be - Geraadpleegd op 16.11.2012
NOMARCHIAKI Aftodioikisi Aitoloakarnanias et crts / YPOURGOS
Perivallontos, Chorotaxias kai Dimosion ergon et crts
Hof van Justitie EG, 11 september 2012, nr. C-43/10
De Habitatrichtlijn moet aldus worden uitgelegd dat de ter ondersteuning
van een project voor het omleiden van water aangevoerde redenen die
enerzijds verband houden met irrigatie en anderzijds met de
drinkwatervoorziening, dwingende redenen van groot openbaar belang kunnen
opleveren die de uitvoering van een project dat de natuurlijke kenmerken
van de betrokken gebieden zal aantasten, kunnen rechtvaardigen. Wanneer
een dergelijk project de natuurlijke kenmerken van een gebied van
communautair belang met een prioritair type natuurlijke habitat en/of een
prioritaire soort aantast, kan de uitvoering ervan in beginsel worden
gerechtvaardigd om redenen die verband houden met de
drinkwatervoorziening.
07.11.2012 MB tot vaststelling van de monsternemingen en analyses,
uitgevoerd in het kader van het Mestdecreet, waarvoor een aanmelding moet
gebeuren via het door de Mestbank beschikbaar gesteld internetloket en tot
bepaling van de nadere regels voor de aanmelding en het internetloket
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Ter uitvoering van art. 27, par. 1, eerste lid, van het BVR 14.01.2011
betreffende de erkenning van laboratoria in het kader van het Mestdecreet,
moeten verschillende nitraatresidustaalnames en nitraatresiduanalyses
aangemeld worden via het door de Mestbank beschikbaar gestelde
internetloket. De nitraatresidustaalnames moeten uiterlijk de werkdag voor
de staalname aangemeld worden, de nitraatresiduanalyses moeten uiterlijk
de veertiende kalenderdag na de staalname aangemeld worden.
B.S.,20.11.2012,2e uitgave,V.182,(363),69016
Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid: aanvaardingsplichten en
collectieve plannen
COOPMAN Piet
De term 'uitgebreide producentenverantwoordelijkheid' betekent
een verantwoordelijkheid van de producent voor een product die verder
reikt dan alleen maar een verantwoordelijkheid ten aanzien van de directe
klant. De Vlaamse Regering wijst de producten of afvalstoffen aan waarvoor
een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid geldt. Dit gebeurde via
het Vlarema. Deze bijdrage overloopt op dezelfde systematische wijze als
het Vlarema de producentenverantwoordelijkheid.
www.vvsg.be - Geraadpleegd op 20.11.2012
01.08.2012 V. nr. 647 (Vl. P.): Inventaris overstromingsgebieden - Stand
van zaken
VAN MECHELEN Dirk
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Art 3, par. 2, van het watertoetsbesluit stelt dat de
vergunningverlenende overheid in uitvoering van art. 8, par. 3, derde lid
van het decreet integraal waterbeleid advies moet vragen aan de
adviesinstantie met betrekking tot mogelijke schadelijke effecten op de
toestand van het oppervlaktewater indien het project waarvoor een
vergunning wordt aangevraagd geheel of gedeeltelijk gelegen is in mogelijk
of effectief overstromingsgevoelig gebied volgens de kaart, opgenomen in
bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2011-2012
www.vlaamsparlement.be
06.09.2012 V. nr. 678 (Vl. P.): Containerparken - Asbestplaten
HENDRICKX Marc
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
De omzendbrief LNE/2008/2 over asbest op Vlaamse containerparken roept
de gemeenten op om de erin opgesomde maatregelen te communiceren via het
huishoudelijke reglement van het containerpark, via de afvalkrant of het
gemeentelijke infoblad, via de afvalkalender en de webstek van de gemeente
of het intergemeentelijk samenwerkingsverband of via het bord aan de
container voor asbesthoudende afvalstoffen.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2011-2012
www.vlaamsparlement.be
12.11.2012 Wet wijz. art. 12 van de wet wijz. 05.05.1997 betr. de
coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling (1)
Vice-Eerste Min. en Min. van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast
met Ambtenarenzaken, VANACKERE Steven *
Min. van Justitie, TURTELBOOM Annemie *
Deze wet voegt een categorie 'vertegenwoordigers van de
wetenschappelijke milieus' toe in de Federale Raad voor Duurzame
Ontwikkeling die werd opgericht door art. 10 van de wet 05.05.1997
betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame
ontwikkeling. Verder wordt het mandaat van de stemgerechtigde leden van
deze Raad op vijf jaar gebracht. Er wordt ook een bepaling ingevoerd om de
opvolging te regelen in het geval dat er een mandaat voortijdig openvalt.
B.S.,29.11.2012,V.182,(377),76255-76256
19.10.2012 BVR wijz. BVR 14.05.2004 houdende de definitieve regularisatie
en toekenning van een subsidie aan bepaalde initiatieven binnen polders,
wateringen, milieu- en natuurverenigingen die personeelsleden
tewerkstellen in een gewezen DAC-statuut, wat betreft de delegatie voor
het toekennen van de subsidie en het verloop van de procedure voor het
toekennen ervan
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Dit besluit wijzigt het besluit met de definitieve regularisatie en
toekenning van een subsidie aan bepaalde initiatieven binnen polders,
wateringen, milieu- en natuurverenigingen die personeelsleden
tewerkstellen in een gewezen DAC-statuut. De wijziging betreft de
delegatie voor het toekennen van de subsidie en het verloop van de
toekenningsprocedure. Zo worden de betrokken leidende ambtenaren bevoegd
voor de betaling, wordt het voorschot in het eerste semester opgetrokken
en wordt de termijn aangepast die voorzien is voor het aanleveren van de
tewerkstellingsgegevens.
B.S.,30.11.2012,1e uitgave,V.182,76773-76775
b.v.b.a. x / Vlaamse Gewest
MHHC, 14 juli 2011, MHHC-11/8-VK
Het Milieuhandhavingscollege vernietigt de bestreden beslissing van de gewestelijke entiteit in zoverre zij een alternatieve bestuurlijke geldboete oplegt voor de overschrijding van de emissiegrenswaarde van 125 mg/l voor de parameter CZV in de lozing van bedrijfsafvalwater. Het Milieuhandhavingscollege stelt immers vast dat de gewestelijke entiteit haar beboetingsbevoegdheid, in de mate dat zij de voornoemde overschrijding als een milieumisdrijf heeft beschouwd, onwettig heeft uitgeoefend zodat dit deel van de bestreden beslissing moet worden vernietigd.
www.mhhc.be - Geraadpleegd op 29.10.2012
n.v. C. Gen Zeebrugge / Vlaamse Gewest
R.v.St., 31 mei 2012, 7e K., nr. 219570
Een bedrijf vraagt een stedenbouwkundige en milieuvergunning voor het exploiteren van windturbines en krijgt alleen de milieuvergunning. Vervolgens gaat het bedrijf in beroep tegen het wel toekennen van de gevraagde vergunningen, mits wijziging van de bijzondere exploitatievoorwaarden, evenwel verleend aan een ander bedrijf op een andere locatie. De Raad van State verwerpt dit beroep wegens gebrek aan causaal verband tussen beide vergunningen.
SPRANGHERS Linda / Stad Zottegem en Vlaamse Gewest
R.v.St., 12 september 2011, 10e K., nr. 215075
De litigieuze bouwaanvraag is een stadsontwikkelingsproject in de zin van het BVR 10.12.2004, maar heeft geen verkeersgenererende werking met pieken van 1000 of meer personenautoequivalenten per tijdsblok van 2 uur. De aanvraag is bijgevolg niet onderworpen aan milieueffectrapportage in tegenstelling tot wat een omwonende beweerde.
|