De maandelijkse juridische nieuwsbrief van Vlaamse Polders en Wateringen brengt
U op de hoogte van alle verschenen juridische nieuwigheden van de afgelopen
maand inzake leefmilieu en waterbeleid.
|
Milieueffectenrapportage in de rechtbank: van lastpost tot motor van
duurzame ontwikkeling? (Deel 1)
SCHOUKENS Hendrik
Inzake milieueffectenrapportage is zowel rechtspraak van de Raad van
State als rechtspraak van het Hof van Justitie van groot belang. In dit
artikel wordt aandacht besteed aan de rechtspraakontwikkelingen wat
betreft projectmilieueffectenrapportage enerzijds en
planmilieueffectenrapportage anderzijds.
T.R.O.S.,juli-augustus-september 2012,V.17,(67),117-160
01.02.2013 BVR tot uitvoering van de wet 01.07.1954 op de riviervisserij
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Dit besluit vervangt het uitvoeringsbesluit bij de wet op de
riviervisserij. De wijzigingen omvatten onder meer: de uitbreiding van de
mogelijkheden om te vissen tijdens de nacht en in de paaitijd, maatregelen
met betrekking tot een duurzaam roofvisbeheer en met betrekking tot de
minimum- en maximummaten van vissoorten, het meenemen en onder zich houden
van vissen en het wedstrijdvissen. De bepalingen rond fuikvisserij met
vergunning op de Beneden-Zeeschelde en rond het visverlof worden
overgenomen. Daarnaast is er ook een juridische vereenvoudiging.
B.S.,05.03.2013,2e uitgave,V.183,(67),13550-13553+bijlagen 13553-13556
E O Y M V / n.v. Verdos
Cass., 12 juni 2012, 2e K., P111991
Met overname van de redenen van het beroepen vonnis oordeelt het
arrest dat de bemonstering niet voldeed aan de wettelijke voorschriften
van art. 62, par. 6, 1°, VLAREM I, zoals hier van toepassing. Maar de
betrouwbaarheid van de genomen stalen is door de onregelmatigheid
geenszins aangetast en het recht van verdediging en het recht op een
eerlijk proces komen evenmin in het gedrang. Het arrest weigert het
onregelmatig bewijs te weren. Aldus is de beslissing naar recht
verantwoord.
M.P. en M.M. / Intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van
Waas
Cass., 28 juni 2012, 1e K., C110362
De verplichting tot onderzoek naar eventuele bodemverontreiniging en
de saneringsplicht rust op de onteigenende overheid en het is de rechter
niet toegestaan om bij de bepaling van de onteigeningsvergoeding de te
verwachten saneringskosten in mindering te brengen.
DEFISE Patrick et crts / Région wallonne et s.a. Gestamt Wallonie
Cons. Etat, 22 novembre 2012, 13e Ch., n° 221484, référé
L'application de la dérogation au plan de secteur prévue à l'art.
127, par. 3, CWATUPE requiert de justifier que l'implantation du projet en
question ne peut se faire dans une zone capable. La nécessité
d'implanter un projet en zone non capable se justifie par la mise en
rapport des caractéristiques du projet avec le lieu choisi. S'agissant
d'éoliennes, elle se justifie aussi par la possibilité de remplir à cet
endroit les conditions, fixées à l'art. 127, par. 3, de respecter,
structurer ou recomposer les lignes de force du paysage, conditions dont
le respect n'est pas critiqué au moyen. En l'espèce, l'auteur de l'acte
attaqué constate le défaut de zone capable. La motivation de l'acte
attaqué paraît suffisamment élaborée sur ce point.
v.z.w. Milieusteunpunt Huldenberg en crts / Vlaamse Gewest
R.v.St., 22 november 2012, 7e K., nr. 221463
Verkeershinder kan wel degelijk een motief zijn voor het weigeren van
een milieuvergunning. Het behoort tot de discretionaire bevoegdheid van
het vergunningverlenende bestuur om uit te maken of de overmatige
verkeershinder in het concrete geval een voldoende reden is om de
vergunning te weigeren. Zelfs indien in dezen, door de in de bijzondere
exploitatievoorwaarden opgenomen ontginningsbeperking, de verkeersdruk
niet zou toenemen in vergelijking met de reeds bestaande verkeersstroom,
betekent dit niet dat de verkeersbewegingen geen ontoelaatbare belasting
van de omgeving zouden kunnen vormen.
Wegwijzer stedelijke distributie in Vlaanderen
Vlaamse overheid - Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Via deze wegwijzer wil het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare
Werken lokale beleidsmakers maar ook andere stakeholders tonen welke
initiatieven ze kunnen nemen voor een slimme, duurzame stadsdistributie.
Steden en gemeenten worden door de wegwijzer geïnformeerd over de
richtingen die ze kunnen inslaan. Hierbij is ook aandacht voor
buitenlandse initiatieven.
Brussel:Departement Mobiliteit en Openbare Werken,2013,79 p.
www.flanderslogistics.be - Geraadpleegd op 08.03.2013
De regulering van boomkorvisserij in de Belgische mariene beschermde
gebieden: verstrikt in een web van bevoegdheidsvraagstukken ?
SCHOUKENS Hendrik
In dit artikel vertrekt de auteur vanuit de casus van de
boomkorvisserij in het Belgisch deel van de Noordzee om de
bevoegdheidsproblematiek inzake vissen in beschermde gebieden te
duiden.
T.B.P.,2013,V.24,(2-3),174-194
25.01.2013 BVR wijz. art. 3, 5, 6, 7/1 en 11 van het BVR 21.12.2007 tot
het verlenen van subsidies voor de uitvoering van agromilieumaatregelen
met toepassing van het Vlaams Programma voor Plattelandsontwikkeling
Min.-President van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Economie,
Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, PEETERS Kris *
Als gevolg van de audit van de Europese Commissie wordt de
reglementering over het verlenen van subsidies voor de uitvoering van
agromilieumaatregelen met toepassing van het Vlaams Programma voor
Plattelandsontwikkeling aangepast. Het gaat om een aantal technische en
procedurele aanpassingen, onder andere de variabiliteit van de maatregelen
'biologische productiemethode' en 'behoud van met uitsterven
bedreigde lokale veerassen en variëteiten van hoogstamboomgaarden'.
De aanpassingen betreffen ook de controle op de naleving van de
verbintenissen en de toekenning van de subsidies.
B.S.,13.03.2013,2e uitgave,V.183,(76),15050-15051
MB houdende de vaststelling van het Compendium voor Monsterneming en Analyse
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
Het Compendium voor Monsterneming en Analyse (CMA), en de bijhorende inhoudstabel, gevoegd als bijlage bij dit besluit, worden goedgekeurd.
B.S.,13.03.2013,2e uitgave,V.183,(76),15080-15086
14.12.2012 V. nr. 141 (Vl. P.): Verkoop woningen - Attesten en
certificaten
14.12.2012 V. nr. 140 (Vl. P.): Verhuur woning - Attesten en certificaten
DE WAELE Patricia
Vlaams Min. van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, VAN DEN
BOSSCHE Freya *
Bij de verkoop van een woning is een energieprestatiecertificaat
nodig. De energieprestatiecertificaten worden opgemaakt door erkende
energiedeskundigen type A. Zij maken geen deel uit van de Vlaamse
overheid. Het zijn zelfstandigen of werknemers van een rechtspersoon. Het
energieprestatiecertificaat is niet elektronisch beschikbaar. Enkel een
kopie is digitaal beschikbaar.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2012-2013
www.vlaamsparlement.be
16.01.2013 V. nr. 206 (Vl. P.): Lokale afvalbelastingen -
Intergemeentelijke inning
MEREMANS Marius
Vlaams Min. van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme
en Vlaamse Rand, BOURGEOIS Geert *
Art. 26 van het Materialendecreet geeft de mogelijkheid aan gemeenten
om hun verzelfstandigde entiteiten of intergemeentelijke
samenwerkingsverbanden te machtigen de kosten voor het beheer van
huishoudelijk afval te inneninnen, ook als ze in de vorm van belastingen
en retributies worden verhaald. Inning betekent het in ontvangst nemen van
de betaling van de belastingschuld, hetgeen een taak is van de financieel
beheerder.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2012-2013
www.vlaamsparlement.be
08.01.2013 V. nr. 191 (Vl. P.): Regeling grondverzet - Praktische
toepassing
DE KORT Dirk
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
De regeling inzake grondverzet bestaat al enige tijd. Omwille van
beperkingen van kostprijs van transport wordt bijvoorbeeld getracht zo
veel mogelijk grond te hergebruiken bij infrastructuurwerken. Vlarebo punt
2, 4°, a, herkwalificeert grond dan van afvalstof naar grondstof. Of
uitgegraven materialen al dan niet ter plaatse kunnen gebruikt worden,
wordt enerzijds bepaald door hun milieuhygiënische kwaliteit en
anderzijds door hun bouwtechnische kwaliteit.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2012-2013
www.vlaamsparlement.be
22.02.2013 BVR wijz. art. 1, 3 en 8 van het BVR 09.09.2011 tot het
verlenen van steun met toepassing van het Vlaams Programma voor
Plattelandsontwikkeling voor deelname aan Europees erkende
voedselkwaliteitsregelingen en voor bijhorende afzetbevorderingsacties
Min.-President van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Economie,
Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, PEETERS Kris *
Dit besluit wijzigt het BVR 09.09.2011 dat de landbouwers die
deelnemen aan voedselkwaliteitsregelingen financieel als tegemoetkoming in
hun controlekost ondersteunt. Door de wijziging wordt bepaald dat
landbouwers uiterlijk op de uiterste indieningsdatum van de
verzamelaanvraag moeten deelnemen aan de communautaire
voedselkwaliteitsregelingen. Er wordt ook toegevoegd dat de landbouwers
in het Vlaamse Gewest moeten beschikken over minstens één actieve
exploitatie.
B.S.,14.03.2013,2e uitgave,V.183,(77),15208
05.03.2013 KB waarbij de overvloedige regenval die heeft plaatsgevonden op
28.07.2012 op het grondgebied van de provincie Luik als een algemene ramp
wordt beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp
wordt afgebakend
Vice-Eerste Min. en Min. van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, MILQUET
Joëlle *
De overvloedige regenval die heeft plaatsgevonden op 28.07.2012 op het
grondgebied van de provincie Luik wordt beschouwd als een algemene ramp
die de toepassing rechtvaardigt van art. 2, par. 1, 1°, van de wet
12.07.1976 betreffende het herstel van zekere schade veroorzaakt aan
private goederen door natuurrampen. De geografische uitgestrektheid van de
ramp is beperkt tot de volgende gemeenten: Aubel, Beyne-Heusay,
Chaudfontaine, Esneux, Fléron, Herve, Plombières en Soumagne.
B.S.,15.03.2013,2e uitgave,V.183,(80),15883-15884
DEVILLE Katelijne / Vlaamse Gewest
R.v.St., 6 december 2012, 10e K., nr. 221654
De betwisting betreft de stedenbouwkundige vergunning verleend voor
het regulariseren van de noodzakelijke instandhoudingswerken aan
vijverwanden. De beginselen die de openbare orde raken, verzetten er zich
tegen dat de uitvoerende macht een vergunning verleent strekkende tot het
behoud van een bouwwerk, waarvan een rechterlijke beslissing de afbraak
heeft bevolen.
Slim bouwen, Levenslang comfort. Gids voor duurzaam wonen en bouwen
Vlaamse overheid
Deze bijdrage wil de burger een eind op weg helpen met het duurzaam
(ver)bouwen van zijn woning. Er worden een hele reeks tips gegeven, onder
andere inzake energieprestatie, waterhuishouding en de keuze van
materialen.
Brussel:Departement DAR, Afdeling Stafdienst van de Vlaamse Regering, Team
Duurzame Ontwikkeling,2012,35 p.
http://do.vlaanderen.be - Geraadpleegd op 22.03.2013
x en y / c.v.b.a. Casino, lokaal der liberale groepen en z
Rb. Dendermonde, 4 september 2009, 5e K.
In de gegeven omstandigheden is te besluiten dat de buren het
slachtoffer zijn van geluidsoverlast door de uitbating van de
onderliggende horeca-zaak, die hoofdzakelijk te wijten is aan een
structureel probleem van onvoldoende geluidsisolatie, waarvoor
uiteindelijk de eigenaar van het handelspand verantwoordelijk is. Zowel de
eigenaar ais de huurder kunnen op grond van art. 544 Burg.W. (een
vordering wegens burenhinder) worden aangesproken.
Casino c.v.b.a. / x en y
Gent, 12 januari 2012, 1e K.
De eigenaar van het gelijkvloers van een appartementsgebouw, alwaar
een inmiddels failliet verklaarde uitbater een feestzaal en horecagedeelte
huurde, gaat in beroep tegen de beslissing van de rechtbank om de nodige
isolatie- en ventilatiewerken te laten doen opdat de buren hier minder
hinder van zouden ondervinden. Door de gebrekkige isolatie is er ook
zonder overschrijding van de geluidsnorm sprake van bovenmatige hinder
voor de buren. Het Hof bevestigt de beslissing, maar verlaagt de dwangsom
per vastgestelde inbreuk.
07.03.2013 Verordening (EU) nr. 195/2013 wijz. Richtlijn 2007/46/EG van
het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EG) nr. 692/2008 van de
Commissie wat betreft innoverende technologieën ter beperking van de
CO2-emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen
Europese Commissie
Deze verordening wijzigt de modellen die in de
typegoedkeuringsprocedure worden gebruikt en integreert de nieuwe
voorschriften inzake informatie over het testen op verontreinigende
emissies in het systeem dat bij Richtlijn 2007/46/EG is opgezet.
Publ.E.U.,08.03.2013,L65/1-2+bijlagen 3-12
20.03.2013 Verordening (EU) nr. 255/2013 wijz., met het oog op aanpassing
aan de technische en wetenschappelijke vooruitgang, van de bijlagen IC,
VII en VIII bij Verordening (EG) nr. 1013/2006 van het Europees Parlement
en de Raad betr. de overbrenging van afvalstoffen
Europese Commissie
De bijlagen IC, VII en VIII van de verordening (EG) nr. 1013/2006
betreffende de overbrenging van afvalstoffen worden gewijzigd
overeenkomstig de bijlagen bij deze verordening.
Publ.E.U.,21.03.2013,L79/19+bijlagen 20-23
01.03.2013 Besluit nr. 2013/114/EU tot vaststelling van de richtsnoeren
voor de lidstaten inzake de berekening van de hernieuwbare energie uit
warmtepompen met verschillende warmtepomptechnologieën overeenkomstig
art. 5 van Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad
Europese Commissie
De richtsnoeren voor het ramen van de productie van hernieuwbare
energie met verschillende warmtepomptechnologieën zoals op grond van
bijlage VII bij Richtlijn 2009/28/EG is vereist, worden in de bijlage bij
dit besluit vastgesteld.
Publ.E.U.,06.03.2013,L62/27-28+bijlagen 29-35
MB houdende vastlegging van de bandingfactoren van
groenestroomcertificaten en warmtekrachtcertificaten voor 2013 ( II )
Vlaams Min. van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, VAN DEN
BOSSCHE Freya *
Dit besluit legt de bandingfactor van groenestroomcertificaten en
warmtekrachtcertificaten voor 2013 vast. Per technologie wordt het aantal
verkregen groenestroomcertificaten bepaald door de netto hoeveelheid
geproduceerde groene stroom vermenigvuldigd met een bandingfactor
(maximaal 1,25). Met de invoering van deze bandingfactor wordt
oversubsidiëring vermeden door rekening te houden met de actuele
investerings- en exploitatiekosten van de technologieën om zo te komen
tot een aanvaardbare investeringsopbrengst. De bandingfactor wordt
minimaal één keer per jaar berekend per technologie op basis van de
onrendabele top berekening van het prijzenobservatorium.
B.S.,29.03.2013,1e uitgave,V.183,(97),20086-20088
17.03.2013 KB waarbij de droogte van de lente 2011 als een landbouwramp
wordt beschouwd, waarbij de geografische omvang van deze ramp wordt
afgebakend en waarbij de schadeloosstelling van de schade wordt
vastgesteld
Min. van Middenstand, KMO's, Zelfstandigen en Landbouw, LARUELLE Sabine *
De schade aan de teelten van vlas, spinazie, haver, zomertarwe of
wisseltarwe, zomergerst, brouwgerst, zomerrogge, veroorzaakt door de
droogte van de lente 2011, wordt beschouwd als een landbouwramp. Dit
besluit bepaalt de geografische omvang van deze ramp.
B.S.,29.03.2013,1e uitgave,V.183,(97),20035-20036; Verslag aan de Koning
20033; Advies van de Raad van State 20034-20035
20.03.2013 MB houdende vaststelling van de modaliteiten voor het indienen
van de aanvragen alsmede de wijze van onderzoek bij uitvoering van het KB
17.03.2013 waarbij de droogte van de lente 2011 als een landbouwramp wordt
beschouwd, waarbij de geografische omvang van deze ramp wordt afgebakend
en waarbij de schadeloosstelling van de schade wordt vastgesteld
Min. van Middenstand, KMO's, Zelfstandigen en Landbouw, LARUELLE Sabine *
De aanvragen voor schadeloosstelling van de schade aan de teelten
veroorzaakt door de droogte van de lente 2011, die wordt beschouwd als een
landbouwramp moeten ingediend worden bij de bevoegde provinciegouverneur.
Voorafgaand aan de indiening van deze aanvraag, zal de bevoegde provincie
gouverneur een vooraf ingevulde ontwerpaanvraag versturen naar de gekende
potentiële begunstigden.
B.S.,29.03.2013,1e uitgave,V.183,(97),20038-20039
Mode d'emploi de l'achat public écologique pour une consommation
responsable au sein des collectivités
FRENDO Lise
Ce guide internet encourage les pouvoirs locaux ou régionaux à
adopter un comportement de consommation plus respectueux de
l'environnement et de la santé lors d'achats publics. Il donne des
conseils relatifs au matériel, aux fournitures à acheter en visant
prioritairement une consommation durable.
Namur:Ecoconso,2010,54 p.
www.achatsverts.be - Consultation le 08.03.2013
|