De maandelijkse juridische nieuwsbrief van Vlaamse Polders en Wateringen brengt
U op de hoogte van alle verschenen juridische nieuwigheden van de afgelopen
maand inzake leefmilieu en waterbeleid.
|
Immomex n.v. en Megro n.v. / Stad Antwerpen, Provincie Antwerpen en Vlaams
Gewest
Cass., 8 maart 2013, 1e K., nr. C120333
De appelrechters oordelen dat de verkavelingsvergunning kon geweigerd
worden omdat de percelen overstromingsgevoelig en uitzonderlijk laag
gelegen zijn en niet in aanmerking komen om bebouwd te worden. Een
vergunning kan worden geweigerd wanneer het schadelijke effect niet kan
worden vermeden, geen beperkende maatregelen mogelijk zijn, en bovendien
herstel of, in voorkomend geval, compensatie onmogelijk is. De
appelrechters geven hiermee te kennen dat de eigendomsbeperkingen in een
redelijjk verband van evenredigheid staan met het nagestreefde doel van
algemeen belang, namelijk de waterveiligheid van het gebied.
Integratie milieuaspecten in het gemeentelijke mobiliteitsplan
Vlaamse overheid - Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE)
Deze handleiding is bedoeld voor gemeentelijke milieu-, duurzaamheids-
en mobiliteitsambtenaren en wil hen ondersteunen bij het uitwerken van een
milieuvriendelijker mobiliteitsbeleid.
www.lne.be - Geraadpleegd op 11.06.2013
14.03.2013 V. nr. 405 (Vl. P.): Heffing afvalwater - Vrijstellingen
DILLEN Marijke
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
De sociale vrijstellingen op de heffing op afvalwater zijn al
ingevoerd in de wet 26.03.1971 op de bescherming van de oppervlaktewateren
tegen verontreiniging sinds het heffingsjaar 1997. Via het decreet
22.12.2000 is het ambtshalve toekennen van vrijstellingen om sociale
redenen voorzien in de wetgeving. Dit betekent dat vanaf heffingsjaar 2000
een gegevensuitwisseling met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid is
ontwikkeld zodat sociale vrijstellingen ambtshalve kunnen worden
toegekend.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2012-2013
www.vlaamsparlement.be
13.03.2013 V. nr. 398 (Vl. P.): Carnavalsoptochten - Geluidsmetingen
EERLINGEN Tine
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
De minister wordt ondervraagt over de voorwaarden waaraan een
carnavalstoet moet voldoen qua geluidsniveau. Carnavalsstoeten vallen
onder hoofdstuk 6.7 'niet-ingedeelde muziekactiviteiten'. Het
maximaal geluidsniveau is 85 decibel. Aangezien een carnavalstoet vaak
bezocht wordt door families met kinderen en kinderen extra gevoelig zijn
voor gehoorschade, gaat de organisator best bewust om met de geproduceerde
geluidsniveaus. Het college van burgemeester en schepenen kan hierop ook
anticiperen bij het verlenen van de toelating.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2012-2013
www.vlaamsparlement.be
11.03.2013 V. nr. 389 (Vl. P.): Infrastructuurwerken - Evaluatie
MER-criteria
DILLEN Marijke
Vlaams Min. van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, SCHAUVLIEGE Joke *
In het arrest van 24.03.2011 heeft het Hof van Justitie geoordeeld dat
de Vlaamse regelgeving niet in overeenstemming is met een aantal
bepalingen van de Richtlijn 85/337, omdat MER-criteria die opgesomd zijn
in bijlage III van deze Richtlijn niet correct zouden zijn omgezet. Aan de
hand van deze criteria wordt bepaald of een project al dan niet
aanzienlijke milieueffecten kan hebben en of er bijgevolg een project-MER
moet worden opgesteld. Bijlage III van de Richtlijn 85/337 werd omgezet
als bijlage II bij het DABM. De Vlaamse MER-wetgeving is ondertussen
aangepast.
Websitebulletin Vragen en Antwoorden Vlaams Parlement - Zitting 2012-2013
www.vlaamsparlement.be
21.05.2013 Besluit (EU) nr. 529/2013 inzake boekhoudregels met betrekking
tot broeikasgasemissies en -verwijderingen als gevolg van activiteiten met
betrekking tot landgebruik, verandering in landgebruik en bosbouw en
inzake informatie betreffende acties met betrekking tot deze activiteiten
Europees Parlement
Raad van de Europese Unie
Dit besluit bepaalt de boekhoudregels die van toepassing zijn op
emissies en verwijderingen van broeikasgassen als gevolg van activiteiten
met betrekking tot landgebruik, verandering in landgebruik en bosbouw
(LULUCF), als een eerste stap naar de opneming, waar passend, van deze
activiteiten in de emissiereductieverplichting van de Unie. Het schrijft
voor dat de lidstaten informatie verstrekken over hun LULUCF-acties ter
beperking of vermindering van emissies en ter handhaving of verhoging van
de verwijderingen.
Publ.E.U.,18.06.2013,L165/80-90+bijlagen 91-97
28.06.2013 Dec. houdende diverse bepalingen inzake energie
Vlaams Min. van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, VAN DEN BOSSCHE Freya *
et al.
Dit decreet voert in eerste instantie een uitspraak van het
Grondwettelijk Hof uit, die een discriminerende lacune vaststelde in de
minimumsteun voor groenestroomcertificaten en warmtekrachtcertificaten.
Bij de voorbereiding van de concrete implementatie van het gewijzigde
decretale kader, is vastgesteld dat het nog een aantal technische
onvolkomenheden bevat. Dit decreet vult in tweede instantie onder andere
deze lacunes aan. Tevens wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook
een aantal andere wijzigingen aan het Energiedecreet aan te brengen.
B.S.,28.06.2013,1e uitgave,V.183,(181),41094-41099
24.06.2013 KB betr. de mededinging in het raam van de Europese Unie van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten
Min. van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden, LABILLE Jean-Pascal *
et al.
Dit besluit betreft de plaatsing van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten, bedoeld in titel IV van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15.06.2006. Het komt in de plaats van de regeling die nu is vervat in het KB 18.06.1996 betreffende de mededinging in het raam van de Europese Gemeenschap van sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten.
B.S.,27.06.2013,V.183,(180),40811-40833+bijlagen 40835-40836; Verslag aan de Koning 40775-40802; Advies van de Raad van State 40802-40811
24.06.2013 Standaardbestek administratieve bepalingen van toepassing voor het standaardbestek 250 (wegenbouw), het standaardbestek 260 (kunstwerken en waterbouw) en het standaardbestek 270 (elektromechanische uitrustingen). - Versie 1.0
Vlaamse Overheid - Mobiliteit en Openbare Werken
De administratieve bepalingen van de standaardbestekken SB250 voor de wegenbouw, SB260 voor de kunstwerken en de waterbouw en SB270 voor de elektromechanische uitrustingen werden volledig herwerkt en geactualiseerd conform de nieuwe wetgeving overheidsopdrachten. Dit standaardbestek zal van toepassing zijn voor alle opdrachten die vanaf 01.07.2013 worden bekendgemaakt of waarvoor een uitnodiging wordt verstuurd om zich kandidaat te stellen of een offerte in te dienen.
VAN DE WOESTYNE Vera en VERBIEST Dierk / Stad Eeklo
R.v.St., 30 oktober 2012, 10e K., nr. 221236
Uit art. 4.2.17, par. 2, VCRO blijkt dat de gemeenteraad, wanneer een verkavelingsaanvraag wegeniswerken omvat waaromtrent die raad beslissingsbevoegdheid heeft, slechts over de zaak van de wegen een beslissing dient te nemen, zo het vergunningsverlenende orgaan, in casu, het college van burgemeester en schepenen, oordeelt dat de verkavelingsvergunning van zijnentwege kan worden verleend. De gemeenteraad is dan ook geen 'overheid die moet beslissen over een vergunning, plan of programma' als bedoeld in het art. 8 van het watertoetsdecreet van 18.07.2003.
OM en v.z.w. N. B. / Watering H. S
Antwerpen, 7 maart 2012
Beklaagden zijn verantwoordelijk voor de meest recente ruimingen van de verschillende bermen in het natuurgebied waardoor de natuur- en waterhuishouding verstoord is. Het is niet opportuun dat ze gehouden zouden zijn een herstel in natura in het hele gebied uit te voeren daar eerdere ruimingen ook aan de oorzaak liggen van de verdroging. Het hof vraagt zich af waarom de eigenaar van het gebied niet eerder maatregelen heeft genomen om de verdroging tegen te gaan en erger te voorkomen. Het hof is dan ook van oordeel dat herstel in natura kennelijk onredelijk is en niet op gepaste wijze het herstel van de gevolgen van de gepleegde misdrijven beoogt.
KOLYADENKO and crts / Russia
European Court of Human Rights, 28 February 2012, 1th section
Six Russian nationals who live near the Pionerskaya river and water reservoir were affected by a heavy flash flood, after an urgent massive evacuation of water from the reservoir. Reacting to exceptionally heavy rain and the risk of the dam breaking, the State-owned water company in charge of the reservoir decided to release a large amount of water into the river. No emergency warning was given. The responsible officials and authorities had failed to do everything in their power to protect the inhabitants' rights.
|