OVER
De organisatie van de polders en wateringen is vastgelegd in de artikelen 12 tot en met 49 van de wet op de polders en de wet op de wateringen.
De algemene vergadering bestaat uit stemgerechtigde ingelanden, dit zijn mensen die zakelijke rechten bezitten die betrekking hebben op de erven in het gebied. Elke ingeland die een minimumoppervlakte aan eigendom of zakelijk recht binnen de polder bezit, krijgt automatisch stemrecht, zoals bepaald in de wet.
Individuele eigenaren zonder stemrecht kunnen hun eigendommen samenvoegen tot de minimum oppervlakte om gezamenlijk een afgevaardigde naar de algemene vergadering te sturen.
De algemene vergadering heeft verschillende bevoegdheden, zoals:
Het bestuur wordt gekozen door de algemene vergadering voor een periode van 6 jaar, waarbij elke 3 jaar de helft van de mandaten wordt vernieuwd voor continuïteit. Elke ingeland, ongeacht de grootte van zijn onroerend goed, kan zich kandidaat stellen voor het bestuur.
De taken van het bestuur omvatten onder andere:
Wateringen en polders spelen een cruciale rol in het beheer van het watersysteem om de veiligheid en het algemeen belang van de regio te waarborgen. Ze onderhouden een netwerk van waterlopen, sluizen, stuwen en pompgemalen, en controleren het waterpeil het hele jaar door. Dit zorgt ervoor dat wateroverlast wordt voorkomen en dat er voldoende kwalitatief water beschikbaar is, vooral tijdens droge periodes.
Met de toenemende verharding van oppervlakken en extreme weersomstandigheden is het beheer van het watersysteem steeds complexer geworden. Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning van de hele gemeenschap, niet alleen van de polders en wateringen. Deze instanties geven echter wel advies aan projecten die het watersysteem beïnvloeden.
Het Decreet Integraal Waterbeheer stelt duidelijke eisen aan polders en wateringen, waaronder het beschermen, verbeteren en herstellen van oppervlakte- en grondwaterlichamen, het voorkomen van verontreiniging, duurzaam beheer van watervoorraden, het herstellen van ecosystemen en het betrekken van mensen bij het watersysteem.

De belastingen die polders en wateringen heffen - geschotten genoemd - worden gebruikt voor het onderhoud van waterlopen, financiering van waterbeveiligingsmaatregelen en de werking van de polder/watering. De aanslagvoet voor het volgende jaar wordt vastgesteld door de algemene vergadering, bestaande uit de ingelanden zelf.

Polders en wateringen werken efficiënt met weinig middelen en personeel. Elk polder/watering heeft een ontvanger-griffier die wordt aangesteld door de algemene vergadering en fungeert als manager. De ontvanger-griffier adviseert neutraal, beheert de boekhouding en het archief. In sommige gevallen zijn er sluis- of dijkwachters die beëdigd zijn voor de vrederechter en inbreuken kunnen vaststellen. Bij afwezigheid van een wachter heeft de ontvanger-griffier deze bevoegdheid. Administratieve medewerkers ondersteunen soms de ontvanger-griffier. Exotenbestrijders in de meeste polders/wateringen bestrijden muskusratten, bruine ratten en plantenexoten langs de waterlopen. Terreinwerkers voeren manueel onderhoud uit, kleine reparaties, en houden toezicht op de onderhoudswerkzaamheden.

De Vereniging van Vlaamse Polders en Wateringen vertegenwoordigt de polders en wateringen, behartigt hun belangen en stimuleert kennisuitwisseling en samenwerking.
Copyright © All Rights Reserved/VVPWvzw - website door Katrien Coene